onsdag den 12. oktober 2011

Sæt gode ord på din dag...

Ord har en iboende kraft. Med ord kan du skabe liv og med ord kan du slå ihjel.

Nogle teologer siger det sådan, at "ordet skaber, hvad det nævner."

Jeg tror, der er noget rigtigt i det. Måske ikke sådan rent bogstaveligt, men i hvert fald på den måde, at dine og andres ord er med til at forme vores tanker og følelser og dermed også vores opfattelse af verden omkring os.

For nogle år siden læste jeg en artikel om et eksperiment, hvor man havde sat folk til at skelne farver på små kort fra hinanden. Derefter brugte man tid på at terpe navne på de forskellige nuancer af farver, så folk dermed havde flere ord at hæfte farverne op på. Så testede man igen og opdagede at testpersonernes evne til at skelne mellem farvenuancer hang direkte sammen med, hvor mange nuancer de kunne navnet på.

Nu skal man jo altid være varsom med at trække undersøgelsesresultater fra ét videnskabeligt felt til et andet, men det er min erfaring, at mit ordvalg på en problemstilling er afgørende.

F.eks. taler man af og til om "børn med særlige behov." Det udtryk har ændret vores måde at håndtere den type børn. Hvor de før betragtedes som underlige og ubehjælpelige, ses de nu som børn, der har brug for noget andet end flertallet. Nu kan de hjælpes.

Gad vide, hvad der ville ske, hvis vi i stedet sagde "børn med særlige kompetencer?"

Mon ikke det ville flytte fokus fra, at de er nogle stakler, vi skal pakke ind i vat, til i stedet at have noget særligt at byde på, som skal fremelskes med pædagogiske virkemidler?

På samme måde kan jeg fremelske mine kompetencer. I stedet for at sige: "jeg er ikke god til..." kan jeg definere en proaktiv indsats med at sige: "jeg kan blive bedre til..."

Og på samme måde kan jeg løfte en dag ved at sige: "Det bliver en god dag og jeg glæder mig til at møde mine udfordringer."

Sæt gode ord på din dag... det gør en verden til forskel!
Published with Blogger-droid v1.7.4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar