mandag den 3. oktober 2011

Innovation som fag kvæler det innovative!

Innovation!
Et af de helst store modeord for tiden er "innovation." Virksomhederne tørster efter det, uddannelsesinstitutionerne arbejder med det og minsandten om ikke også innovation blev bragt i spil under valgkampen med statsminister Lars Løkke Rasmussens og Venstres forslag om at sætte det på som fag i folkeskolen. Dette sidste element viser en tydelig mangel på forståelse for sagen, men det vender jeg tilbage til.



Egentlig er det ikke noget nyt, at vi i Danmark skriger på innovation - det er nok et af de mest interessante udviklingspotentialer, vi har...

Men når vi nu ser, hvordan fokus på innovation er øget kraftigt de senere år, er det nok ikke et tegn på, at vi er gode til det eller at markedet er ved at være fyldt op af det - det er snarere omvendt: alt for få områder i Danmark har nok innovation!

Jeg vil vove en påstand om, hvad der er galt: der er rigeligt af folk, som har det innovative talent, men de, der træffer beslutningerne, vil med vold og magt have talenterne puttet i en kasse, hvor de ikke har det nødvendige spillerum!

Sagen er, at en innovativ tankegang ikke er noget, man kan lære. Jovist kan man lære teknikker, der forbedrer det innovative element i en virksomhed, men tankegangen i sig selv hører nøje sammen med personlighed og her ligger både en guldgrube og en udfordring.

Guldgruben er, at der findes mange innovative mennesker. Det er folk, som helt naturligt søger det anderledes og det ukendte. Folk, som ikke kan acceptere et "det kan ikke lade sig gøre - det har vi prøvet," men snarere anspores af det udsagn til at knokle for at bevise, at det kan lade sig gøre.

Den slags mennesker er nysgerrige, begejstres af ny viden og aha-oplevelser ud over det sædvanlige og stiller altid spørgsmål: "Hvordan fungerer det?" - "Hvorfor gør vi det sådan?" - "Kan vi ikke gøre det lidt smartere, hvis...?"

De er overhovedet ikke strukturerede, kan til tider virke, som om de slet ingen realitetssans har og er for den administrerende direktør noget af det mest frustrerende at arbejde sammen med, fordi man kan få følelsen af, at de ryster grunden under ens fødder og gør hele virksomheden usikker.

Frygten for det ukendte og ængstelsen i aldrig at vide, hvornår de kommer ind på direktørens kontor og præsenterer endnu en virkelighedsfjern og vanvittig idé, får ofte chefen til at gå i en kæmpe bue uden om, når der skal forfremmes eller ansættes nye medarbejdere.

Og når virksomheden så sætter fokus på Innovation og søger nye medarbejdere, der skal stå for det innovative, så kommer stillingsopslaget hurtigt til at lyde som om man søger en superstruktureret revisor, der føler sig enormt dristig, når han fristes til at skrive udgifterne med lyserødt i stedet for blodrødt... - og det bliver virksomheden altså ikke innovativ af.

En simpel gennemgang af stillingsopslag på jobindex, jobnet, step-stone osv. hvor overskriften hedder noget med innovation eller udvikling viser tydeligt fænomenet.

Selv om overskriften indeholder de fremstræbende begreber, er det forunderligt at læse jobbeskrivelsen, som typisk hedder noget med:

- Forberedelse af salgsmateriale
- Planlægning af møder
- Beregne omkostninger ved nye produkter
- Planlægge marketing
- Organisere medarbejdere
- Statusrsapportering
- Administrative ledelsesopgaver

Alt sammen vigtige opgaver, som skal være på plads, uanset om man vil vedligeholde eller finde på nyt - men - IKKE OPGAVER FOR EN INNOVATIV ILDSJÆL!

Så længe ledelsen i en virksomhed består primært af administrative ledere, som holder af og evner at skabe struktur og fastholde en kurs, stiller det et enkelt særligt krav, hvis man ønsker en innovativ virksomhed:

Vær en leder, der samler folk omkring dig, som IKKE ligner dig og som er en udfordring at arbejde sammen med. Det innovative og det usikre går nu engang hånd i hånd og hvis du som leder giver efter for frygten for det ukendte, vil innovation aldrig blive en integreret del af din virksomhed.

Du kan sagtens ansætte innovative folk i din virksomhed, for de søger såmænd stillingen alligevel, selv om den indeholder en del administrativt arbejde, men du får aldrig det fulde udbytte af dem og de bliver kvalt, inden de kommer rigtig i gang med den opgave, du har ansat dem til.

Og her kommer vi tilbage til, hvorfor innovation ikke bør være på skoleskema:
1. Innovation er i sin natur ikke skematisk
2. Innovation er noget, man kan eller ikke kan - hvis man kan, er uddannelse i innovation et redskab til at gøre det endnu bedre - hvis man ikke kan, er uddannelse i innovation, i bedste fald, uden effekt...

Hvad tænker du? Er innovation noget, man kan lære?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar