fredag den 28. oktober 2011

Kropssprog og stemmeføring er IKKE vigtigere end ord

Kommunikationseksperter verden over siger gerne, at mere end 80% af al kommunikation handler om kropssprog og stemmeføring - det er noget skrækkeligt vrøvl!

Procentsatser antyder nemlig, at man kan dele kommunikationen op i dele, der er uafhængige af hinanden, og sådan hænger det ikke sammen. Hvis man skal forstå sammenhængen mellem kropssprog, stemmeføring og ord kan man med fordel se det som en matematisk formel i stil med:

Opfattet budskab = Ord * (Kropssprog + stemmeføring)

Eller mere visuelt kan man se kropssproget og stemmeføringen som det fundament, man bygger ordene op på. Hvis fundamentet ikke er i orden eller ikke stemmer overens med ordene, så bliver ordene i bedste fald ligegyldige - i værste fald forstået modsat hensigten.

Forestil dig, at du ser et indslag i TV-avisen med lyden slået fra. Hvad opfatter du af budskabet fra en politiker eller en direktør for et stort selskab, hvis du kun har deres kropssprog at forholde dig til? Har du bare nogenlunde som mig, vil du forsøge at fange budskabet ved at holde øje med den visuelle baggrund eller de skrevne oplysninger i indslaget, hvor du f.eks. kan læse dig til, hvem personen, du ser, er og hvor han eller hun kommer fra. Er det direktøren for Vestas og er der billeder i indslaget af et amerikansk flag, kan du måske gætte dig til, at det handler om ordrer i USA... men du kan ikke vide, om det er nye ordrer, der er modtaget, ordrer, der er blevet annuleret eller for den sags skyld, om der er politiske forviklinger, der skaber problemer for ordrerne. Du ved faktisk ikke engang, om der er tale om 1 ordre eller flere, om det er store eller små ordrer, eller om der blot er tale om ordrer, Vestas håber på at få ved en udvidelse af markedsindsatsen eller en omrokering i organisationen.

Så næste gang, du hører kommunikationseksperter sige, at mindst 80% af al kommunikation handler om alt andet end det, man siger, så er det altså noget vrøvl! Ord betyder meget mere end 20% i kommunikation, for ordene er selve budskabet - alt det andet er den beholder, budskabet leveres i og jo bedre beholder, jo større betydning får ordene. Kropssprog og stemmeføring er en multipliceringsfaktor, der forstærker ordene, ikke en procentsats, der presser ordene inde.

Vær´sgo, så er det sagt! Nu er det tid til at brokke sig, hvis du er uenig! Men selvfølgelig er du ikke det...?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar